Recenzie: Fata cu cercel de perlă

Cartea aceasta mi-a schimbat concepția despre IUBIREA ADEVĂRATĂ, VIAȚA ADEVĂRATĂ și ARTA ADEVĂRATĂ! Este o adevărată FILOSOFIE! Filosofa aduce evolutie.

Bine v-am găsit, oameni frumoși! Cum v-am spus luni, am citit mai mult decât m-aș fi gândit la vacanță și asta mă bucură mult! Una dintre cărțile care mi-au intrat la suflet este ,,Fata cu cercel de perlă” de Tracy Chevalier, o surpriză pentru mine în materie de cărți!

*Informații introductive:

An aparitie: 2012

Autor: Tracy Chevalier

Categoria: Literatura Universala

Colectie: TOP 10+

Editie: Necartonata

Editura: POLIROM

Format: 106×180 mm

Nr. pagini: 252

Traducator: Horia Florian Popescu

*Cum este prezentată cartea

Fata cu cercel de perla (1999), „un fenomen editorial” (Publisher’s Weekly) care a atins in scurt timp cifra record de un milion de exemplare vindute.

Pornind de la celebrul portret al lui Vermeer, Fata cu cercel de perla, Tracy Chevalier construieste un superb roman istoric, avindu-l ca personaj central pe cunoscutul pictor olandez. Misteriosul tablou – si nu mai putin misteriosul autor – capata viata prin fictiune, prin inventarea unei povesti de dragoste intre pictor si tinara lui servitoare.
Roman ecranizat in anul 2003, cu Scarlett Johansson si Colin Firth in rolurile principale.
*Cum este prezentat autorul :
    Tracy Chevalier s-a născut în 1962 și a copilărit la Washington, D.C. Părăsește Statele Unite în 1984, stabilindu-se în Anglia. După ce lucrează câțiva ani ca redactor, obține masteratul în literatură la University of East, England. Debutează în 1997 cu romanul Albastru pur, care s-a bucurat imediat de un succes răsunător. Doi ani mai târziu îi apare Fata cu cercel de perlă, considerat de Publisher’s Weekly ,,un fenomen editorial” și care atinge în scurt timp cifra record de un milion de exemplare! În anul 2000, lanțul de librării Barnes & Noble îi acordă premiul pentru una dintre cele mai bine vândute cărți în S.U.A. Romanul este recopensat cu premiul cititorilor revistelor People, Time și Elle. În anul 2001 publică un al treilea roman, Îngeri căzători, frescă a Angliei edwardiene, aflat luni întregi pe lista de bestseller-uri din Anglia și S.U.A. Tracy Chevalier a adus un suflu nou romanului de atmosferă, în care reconstituirea istorică îi fascinează pe cititorii de toate gusturile, de la rafinați până la adolescenți.
*Filosofia sentimentelor mele legate de carte :
    Cartea aceasta pentru mine are o poveste specială. Am primit-o cadou acum mai bine de o săptămână de la o persoană de la care chiar nu mă așteptam să o primesc, deci nu mă așteptam să-mi cunoască gusturile în ceea ce privește cartea care să-mi ajungă la suflet. Țin să spun că acum, după ce am citit cartea asta mă simt ca și cum i-aș fi povestit ce fel de cărți îmi plac la nebunie. Nu auzisem absolut nimic de ea sau de autoarea ei, deci primul lucru care mi-a captat atenția a fost coperta absolut SUPERBĂ ce dezvăluie O FRUMUSEȚE SIMPLĂ, lucru pe care-l ador. Titlul m-a captat foarte mult, fiind vorba de un personaj principal feminin și despre detaliul inedit care o diferențiază, prin care rămâne cunoscută anume CERCELUL DE PERLĂ (cum a ajuns ea să fie pusă în lumină de acest detaliu vă las pe voi să descoperiți, vă asigur că povestea acestui cercel e una APARTE 🙂 ) . M-am apucat de citit cartea fără să citesc un cuvânt despre ea în descriere în primă fază (lucru care nu-mi stă deloc în fire, până acum n-am mai procedat în felul ăsta) și m-am lăsat purtată de poveste. Mi-a plăcut că fata ce se află în centrul acțiunii, Griet și-a asumat demnitatea de narator al întregii cărți, lăsându-ne să-i descoperim trăirile, sentimentele și gândurile legate de perspectiva pe care o are ea despre ce o înconjoară pe ea (începând bineînțeles cu ceea ce SE ÎNTÂMPLĂ, ceea ce VEDE și observă terminând cu ceea ce SIMTE) . Felul PERSONAL si SINCER prin care își transmite trăirile, sentimentele și gândurile este prezent până la final și cred că acesta a fost primul lucru care mi-a captat atenția
    La o zi după ce am început lectura m-am deci să citesc descrierea de pe spatele cărții. Am aflat că (prin ficțiune) (se inventează) o poveste de dragoste între un pictor olandez și tânăra lui servitoare. Eu nu sesizasem că a folosit în descriere verbul ,,se inventează o poveste de dragoste prin ficțiune” (ceea ce înseamnă că e inexistentă, neconturată) de la început (din acest motiv am pus aceste detaliu în paranteză) . Din acest motiv, mă așteptam la o poveste de dragoste TIPICĂ și SIROPOASĂ iar eu urăsc acest tip de cătți care au drept coordonate aceste două elemente. Dar cartea, surprinzător pentru mine se ducea în cu totul altă direcție, direcția EVOLUȚIEI.
        Cartea urmărește profund și ușor evoluția pe care o întâlnește în primul rând Griet, care vine dintr-o familie săracă- un tată care a orbit, pierzându-și altfel slujba, o mamă fără slujbă (și ancorată bine în condiția ei socială de om simplu DAR care nu-și dorește să fie percepută ALTFEL , e limitată cu alte cuvinte)  și o soră mai mică și care a fost angajată să lucreze atât pentru pictorul celebru făcând curat în atelierul său (atelier în care NICI UN ALT MEMBRU AL FAMILIEI nu avea acces) , cât și pentru soția acestuia (fiind considerată stăpâna casei) , o femeie rece și feroce aș pute spune pentru că ea nu acceptă să fie cineva mai bun și mai apreciat decât ea (mai ales dacă era vorba de o servitoare cum era Griet) …Această femeie avea mulți copii, asta făcându-i slujba cu atât mai grea lui Griet, mai ales că a reușit să-și facă dușmani în casă.
Cred că vă întrebați unde văd eu evoluția ei dacă era dușmănită și tratată ca un om nesemnificativ? Ei, o văd prin el! El este singurul care a perceput-o de la început mai mult decât ceilalți. El a văzut în ea acea sclipire artistică lucidă pe care nimeni altcineva nu o mai vedea în ea, putea vorbi cu ea DESCHIS despre viziunea asupra ARTEI mai mult decât vorbea decât cu soția sa, el mi se pare că a iubit-o FRUMOS, ADEVĂRAT și datorită lui ea și-a schimbat opinia desprea ea însăși, văzându-și valoarea inestimabilă! Ea a fost ajutată de EL apoi să înțeleagă că arta este pentru toți, toți o putem admira, toți o putem înțelege!
13936786_734691696669213_1732110331_n
14137886_734695530002163_354347790_n
123456 (2)7
Nu cred că este o surpriză pentru nimeni că vad și în EL o evoluție! Griet a reprezentat pentru el MUZA, FATA CU CERCEL DE PERLĂ , GRIET cu ajutorul căreia el picta și mai des și mai des în PREZENȚA EI! Picta INDIRECT pentru EA!
1210154638_734695470002169_608212821_n14089410_734695586668824_38398042_n
14111567_734684940003222_1267831989_n
    Cred că ei doi se iubesc foarte mult într-un mod FRUMOS, SIMPLU și PROFUND și ARTISTIC dorindu-și să împărtășească împreună idei și sentimente, spre deosebire de alți visători care tânjeau după ea, dar de fapt nu după ea, ci după trupul și frumusețea ei exterioară. Griet și pictorul împărtășesc o iubire SPECIALĂ, NESPUSĂ dar ADEVĂRATĂ ce are în centru SUFLETUL și arta NU trupul și plasticul…
PITER
    Cartea aceasta merita citită și recitită pentru că eu am învățat multe citind-o.și trăind-o. Am învățat că, condiția socială a unui om nu este câtuși de puțin importantă pe cât este ce faci să arăți că ești UN OM VALOROS și CĂ AI DE GÂND SĂ FACI LUMEA MAI BUNĂ ȘI OAMENII MAI BUNI. Am învățat că cine nu vede ADEVĂRATA MEA VALOARE, ci vede doar plasticul, trecătorul nu mă merită . Am învățat că cine nu vede că pot face LUCRURI MĂREȚE, nu merită să se bucure alături de mine de ale mele realizări. Iubesc această carte pentru ce susține, ce întregește, ce pune în discuție, ce actualități definește!
     Cartea o puteți comanda de la libris (aici: http://www.libris.ro/fata-cu-cercel-de-perla-tracy-chevalier-POL978-973-46-2937-4–p570332.html ) . Are un preț foarte bun din punctul meu de vedere mai ales că transportul este gratuit iar comanda va veni în maxim două zile dar dacă o comandați vineri de exemplu ea va ajunge luni  (de când fac comandă de pe libris am observat lucrul acesta)
       Aceasta e prima mea recenzie, dragi oameni frumoși și îmi doresc să vă fi făcut curioși să citiți această carte! Dacă v-am stârnit plăcerea și curiozitatea pentru această carte, puteți să-mi lăsați comentarii în care să-mi spuneți ce impresie v-a făcut! Vă iubesc!